به پـودسـان خـوش آمدید

ماژول فیبر نوری چیست ؟ + عملکرد ماژول فیبر نوری چگونه است؟

فهرست مطالب

ماژول فیبر نوری چیست

ماژول فیبر نوری چیست ؟

 

در ابتدای مقاله به این بپردازیم که ماژول فیبر نوری چیست ؟ ماژول فیبر نوری SFP مخفف کلمه های Small Form-Factor Pluggable است. به طور کلی یک ماژول فیبر نوری برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال نوری بوده که کاربردهای متعددی دارد. امروزه مهمترین کاربرد این ماژول انتقال داده‌ ها است. در حال حاضر تجهیزات زیادی با نام این ماژول به بازار ارایه شده که استفاده از آن موجب میشود سیگنال تقویت پیدا کند، بنابراین میتوان گفت کاربرد ماژول SFP در حال حاضر بسیار گسترده است و کاربران در هر حالتی که بخواهند داده های خود را با کیفیت عالی و سرعت بالا انتقال دهند، از این ماژول فیبر استفاده میکنند.

می توان گفت استفاده از این ماژول می‌تواند در سرعت بخشیدن به شبکه کامپیوتر شما بسیار مناسب باشد. همچنین این ماژول ها بسیار مقرون به صرفه نیز هستند. با این حال مهم ترین کاربردهای این ماژول عبارت اند از مراکز تلفن های همراه و رادیوهای دوطرفه، دیتا سنتر ها ، برقرای ارتباط بین تجهیزات شبکه های دانشگاهی و بسیاری دیگر از کاربردهای امروزی که نیاز به برقراری ارتباط پر سرعت با استفاده از کابل فیبر نوری دارند.

ماژول فیبرنوری

مقایسه ماژول SFP و XFP

 

نام دیگری که SFP را به آن می شناسند Mini GBIC است که در واقع یک نوع Transceiver قدیمی است، SFP و GBIC از نظر اندازه با یکدیگر تفاوت دارند ولی تقریبا سرعت و کیفیت یکسانی را ارایه می دهند.

امروزه تجهیزات زیادی با نام ماژول فیبر نوری SFP یا Transceiver به بازار ارایه می شود تا بتوانند سیگنال نوری و الکتریکی را به هم تبدیل کنند. همانطور که از نام Transceiver پیداست، به دستگاهی گفته می شود که برای Transmit و Receive کردن سیگنال مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین اگر میخواهید داده ای را بین شبکه های با کابل شبکه مسی و شبکه های فیبر نوری انتقال دهید باید از ماژول SFP استفاده کنید.

معروفترین ماژول هایی که امروزه در تجهیزات زیرساخت ارتباطی برای فیبر نوری به عنوان Transceiver مورد استفاده قرار می گیرند ماژول های XFP و SFP هستند که عموما ساخت شرکت سیسکو هستند. با استفاده از این ماژول ها شما می توانید کیفیتی مطلوب از ارتباطات شبکه و زیرساخت خود را تجربه کنید.

مقایسه ماژول sfp و sfp+ و xfp

عملکرد ماژول فیبر نوری چگونه است؟

این محصول ارتباط سریع بین سوئیچ ها و اجزای شبکه مانند روتر ها و سایر دستگاه ها را تسهیل می کنند.

عمدتا با کابل های مسی یا فیبر نوری استفاده میشوند.

فرم کوچک آن، برای مناطقی که ممکن است خیلی در دسترس نباشند، ایده آل است

سازگار با کابل فیبر نوری Multi-mode یا Single-mode و همچنین کابل های سیمپلکس و داپلکس است.

از طول موج های 850 تا ۱۳۱۰ نانومتر برای فیبر نوری مالتی مود و برای Singlemode تا ۱۵۵۰ نانومتر پشتیبانی می کند.

نسخه های جدیدی از SFP مانند +SFP ساخته شده اند که سرعت بسیار بالا تا Gbps 10 را ارائه می دهند .

 

ماژول فیبر نوری جزء پر کاربرد ترین قطعات در یک شبکه است

شرکت های زیادی وجود ندارد که سبد کاملی از محصولات ماژول فیبر نوری را داشته باشد. انواع تجهیزات شبکه شامل: روتر و سوئیچ Uplink و سوئیچ های اترنت پورت مخصوص این ماژول را دارند.

محصولات نیز، انواع ماژول های فیبر نوری شامل Single Mode و Multi- Mode با سرعت های ۱۰۰mbps و ۱Gbps و ۱۰Gbps و با پشتیبانی از مسافت بین ۵۵۰ متر تا ۱۰ کیلومتر در بازار وجود دارند.

کیفیت این ماژول بسیار بالاست، این ماژول ها برای محیط های سخت تولید شده‌اند، برای انتقال اطلاعات روی بستر فیبر نوری تا فاصله ۱۰ کیلومتر هم مناسب هستند. این ماژول ها انعطاف پذیری بالایی در انتخاب رسانه و رابط کاربری دارند، قابلیت دیگر آن ها جا به جایی در حین کار است.

 

در روزگاری زندگی میکنیم که برای دست یابی به هر نوع اطلاعاتی، با مراجعه به اینترنت و انواع مرور گر ها از قبیل گوگل، می توان کار خود را راه انداخت.

با توجه به تعداد زیاد متقاضی برای استفاده از نت در جهان، پهنای باند های متفاوتی از سوی متخصصان این رشته طراحی و تولید شده است.

میزان تقاضای زیاد پهنای باند منجر شده است تا متخصصان اقدام  به طراحی و تولید انواع مختلفی از ماژول فیبر نوری از جمله GBIC، SFP+ و QSFP کنند.

در میان تمامی این  ماژول ها، SFP از محبوبیت و معروفیت بیش تری در میان کاربران برخوردار است.

 

ماژول به چه معنا است و چه کاربردی دارد؟

 

این محصول در واقع یک سخت افزار است، این سخت افزار برای زیاد کردن و افزایش اینتر فیس به سیستم شبکه استفاده خواهد شد. به عنوان مثال به سوئیچ و یا روتر افزوده می شود. کارت فیبر نوری و ماژول اترنت، نمونه های موفقی از ماژول بوده و دستگاه کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی شما را از طریق اینتر فیس جدید به شبکه اینترنت وصل خواهند کرد.

زیاد نمودن پهنای باند و کارایی در شبکه اینترنت از کاربرد های اصلی ماژول شبکه است. به طور مثال اگر قصد دارید کابل فیبر نوری را به روتر متصل کنید، باید از ماژول شبکه با اینتر فیس فیبر نوری بهره ببرید و یا اگر این امر را مد نظر خود دارید که اتصالات WAN را بین دو منطقه گسترش دهید؛ باید از ماژول شبکه WAN استفاده کنید.

در زمانی که سوئیچ شبکه یا روتری که مد نظر خود است را خریداری نمودید، احتمالا استلات های آن خالی خواهد بود که به کمک ماژول فیبر شبکه می توان آن ها را پر کرد و البته در ادامه موجب ارتقا روتر یا سوئیچ شبکه خواهند شد .

امیدواریم این مقاله با موضوع ماژول فیبر نوری چیست ؟ و عملکرد ماژول فیبر نوری چگونه است؟ برای شما عزیزان سودمند بوده باشه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش پودسان در کمترین زمان پاسخگو هستند