به پـودسـان خـوش آمدید

انواع فیبر نوری مالتی مود + معرفی انواع پچ کورد فیبر نوری

فهرست مطالب

انواع فیبر نوری مالتی مود

فیبر نوری چیست؟

فیبرهای نوری یا Optical Fiber، رشته های باریک و بلندی هستند که مرکز آن از ماده شفافی چون شیشه یا مواد پلاستیکی تشکیل شده است. این فیبرها و متعلقات آن بسیار پرکاربرد می باشند. پچ کورد فیبر نوری  OM3 از جمله تجهیزاتی است که در سیستم های مخابراتی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. نوری که از یک سر فیبر نوری وارد می شود با سرعت و بدون تغییر و تضعیف از سمت دیگر آن خارج می شود. پهنای باند این کابل ها از کابل های معمولی خیلی بیشتر بوده و به 100 گیگابیت می رسد. امروزه برای انتقال داده های تصویری، صوتی و هر نوع دیتای دیگر این نوع کابل ها کارایی دارند./ انواع فیبر نوری مالتی مود

 

کاربرد فیبر نوری

فناوری فیبر نوری و انواع این پچ کورد ها به دلیل پهنای باند وسیع و سرعت بالای انتقال سریع اطلاعات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد از جمله:

مخابرات: از فیبر نوری در مخابرات، خطوط اینترنتی و انتقال اطلاعات  توسط نور لیزر استفاده می شود.

 

کاربرد فیبر نوری در تولید حسگرها: حسگرهای فیبر نوری در اندازه گیری کمیت های فیزیکی از جمله جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، حرارت و غیره پرکاربرد هستند.

 

کاربرد فیبر نوری در تاسیسات نظامی: از فیبرهای نوری برای هدایت موشک های نظامی، آنتن های راداری و ارتباطات زیر دریایی استفاده می شود.

 

کاربرد فیبر نوری در پزشکی: در تشخیص انواع بیماری ها از جمله تشخیص غدد سرطانی، بیماری های داخلی، اندازه گیری فاکتورهای خونی و … از فیبر نوری استفاده می شود. تارهای فیبر نوری در دستگاه های آندوسکوپی برای دیدن درون نای، مری، معده، روده و مثانه به کار گرفته می شوند.

کاربرد فیبر نوری در صنایع روشنایی: امروزه برای انتقال نور از منابع طبیعی و سایر لوازم روشنایی به مکان های دیگر فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پچ کورد فیبر نوری چیست؟

در سیستم هایی که فیبر نوری نقش انتقال دیتا یا نور را بر عهده دارد، پچ کورد فیبر نوری لازم و ضروری می باشد. این وسیله یک کابل فیبری است که انتهای آن به اتصالات فیبر نوری می رسد. این تجهیزات در شبکه فیبر نوری ارتباط برقرار می کنند. پچ کورد فیبر نوری، پچ کیبل، جامپر نوری و پچ فیبر نیز نامیده می شود. این پچ کورد ها انواع مختلفی دارند از جمله پچ کورد فیبر نوری lc lc om3 یا LC-LC  و LC-SC و SC-CS و … .

 

انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری بر اساس معیارهایی چون نوع کابل، ساختار کابل، نوع کانکتور، نوع پولیش کانکتور و اندازه جکت کابل در دسته های مختلفی قابل طبقه بندی هستند. در این بخش در مورد انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع کابل اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد. پچ کوردها از نظر نوع کابل در دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • پچ کورد فیبر نوری سینگل مود: از پچ کورد فیبر نوری سینگل مود یا تک حالته برای اتصال فیبرهای نوری تک حالته استفاده می شود. فیبرهایی با هسته ۹/۱۲۵ میکرونی و سایر کانکتورهای فیبر نوری.

 

  • پچ کورد فیبر نوری مالتی مود: از پچ کورد چند حالته یا مولتی مود برای اتصال فیبرهای نوری چند حالته با هسته های ۶۲.۵/۱۲۵ یا ۵۰/۱۲۵ میکرونی استفاده می شود. در دو طرف پچ کورد فیبر نوری مالتی مود،کانکتورهای مالتی مود از نوع فیبر نوری قرار می گیرند. پچ کوردهای مالتی مود معمولاً نارنجی رنگ هستند.

 

مطلب پیشنهادی : تفاوت کابل فیبر نوری سینگل مود و مالتی مود

انواع فیبر نوری مالتی مود

فیبرهای نوری مالتی مود در انواع OM1، OM2، پچ کورد فیبر نوری  OM3، OM4 و OM5 طبقه بندی می شوند. این فیبرها از لحاظ اندازه و سایز هسته، پهنای باند، سرعت انتقال دیتا، رنگ بندی و نوع منبع نوری با یکدیگر تفاوت دارند.

 

در مورد مشخصات این کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • پچ کورد فیبر نوری OM1:  این نوع کابل معمولا به رنگ نارنجی بوده و دارای  هسته ای به سایز 62.5 میکرومتر می باشد. این کابل اترنت های 10 گیگابیتی تا حداکثر 33 متر را پشتیبانی می کند. منبع نوری در این کابل LED است.

 

  • کابل فیبر نوری OM2: OM2 نیز همچون OM1 نارنجی رنگ بوده و دارای منبع نوری LED می باشد. اندازه هسته آن 50 میکرومتر بوده و اترنت های 10 گیگابیتی را تا 82 متر پشتیبانی می کند. با این حال این کابل فیبر نوری در اترنت های یک گیگابیتی پرکاربردتر می باشد.

 

  • پچ کورد فیبر نوری OM3: پچ کورد فیبر نوری OM3 یا پچ کورد نگزنس OM3، به رنگ آبی یا فیروزه ای در بازار یافت می شود. دارای هسته 50 میکرومتر بوده و اترنت های 10 گیگابیتی را تا 300 متر پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است که پچ کورد فیبر نوری  OM3 قادر به پشتیبانی شبکه های اترنت 40 و 100 گیگابیتی به طول 100 متر نیز می باشد. اما بیشترین کاربرد پچ کورد فیبر نوری  OM3 در اترنت های 10 گیگابیتی است.

 

  • پچ کورد فیبر نوری OM4: این نوع کابل فیبر نوری، با پچ کورد فیبر نوری OM3 سازگاری کامل داشته و به رنگ بنفش یا ارغوانی می باشد. این پچ کورد برای انتقال دیتا در منابع نوری  VCSEL تولید شده اند. این کابل قادر است شبکه هایی با سرعت 10 گیگابیت را تا فواصل 550 متر پشتیبانی کند.

 

  • پچ کورد فیبر نوری OM5: کابل فیبر نوری مالتی مود OM5 به فیبر نوری چند حالته پهن باند (WBMMF)  نیز شناخته می شود. از جمله جدیدترین فناوری فیبر نوری چند حالته بوده که با OM4 سازگاری کامل دارد. این کابل به رنگ سبز لیمویی بوده و دارای هسته 50 میکرومتر است.

 

خرید پچ کورد  OM3 با مناسب ترین قیمت

ارتباطات شبکه پودسان، از سال 1386 فعالیت خود را در زمینه تجهیزات شبکه آغاز کرده است. این مجموعه تخصصی با تسلط بر دانش روز دنیا و اعتبار درخشان سعی بر آن دارد که با هدف رفاه حال مشتریان و جلب رضایت آنها پچ کورد فیبر نوری OM3 یا پچ کورد فیبر نوری نگزنس OM3 را با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت به فروش رساند. پس چنانچه قصد خرید پچ کورد OM3 را دارید به فروشگاه اینترنتی ارتباطات و تجهیزات شبکه پودسان مراجعه فرمایید. امیدواریم این مقاله با موضوع انواع فیبر نوری مالتی مود برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش پودسان در کمترین زمان پاسخگو هستند