به پـودسـان خـوش آمدید

نقش رک در شبکه چیست ؟ +انواع رک شبکه

فهرست مطالب

نقش رک در شبکه

همه چیز در مورد نقش رک در شبکه

رک شبکه چیست؟ نقش رک در شبکه چیست؟ انواع رک شبکه کدامند؟ مزایا و معایب انواع رک شبکه؟ جهت خرید انواع رک شبکه به چه سایت معتبری مراجعه نمایید؟ در واقع شبکه از یک سری قطعات و تجهیزات تشکیل شده است و مراقبت کردن از آنها جهت پایداری شبکه، امری بسیار ضروری به حساب می آید. رک شبکه یا به عبارت دیگر یکی از موثرترین و مهمترین وسیله ها جهت نگهداری تجهیزات شبکه می باشد که به وسیله آن هر قطعه می تواند بهترین عملکرد را از خودش نشان دهد.

 

نقش رک در شبکه چیست؟

رک یک محفظه فلزی مستطیل یا مربعی شکل می باشد. در این محفظه فلزی انواع تجهیزات مخابرات و شبکه همانند روتر، مودم، سوئیچ، پچ پنل، سرور، تجهیزات اکتیو، سانترال و پیستو شبکه نصب خواهد شد و از این تجهیزات در برابر سرقت و حتی آسیب های فیزیکی محافظت می کند.

در پاسخ به این سوال که نقش رک در شبکه چیست می توان گفت، این قطعه نقش بسیار مهمی را در بهبود عملکرد شبکه دارد. زیرا مسئولیت حفاظت و نگهداری از ابزارهای درون شبکه را دارد. استفاده از این محصول سبب می شود تا این تجهیزات در یک نقطه معینی جمع شوند و همین موضوع به نوبه خود موجب می شود تا فضای بسیار کمی از محیط کار اشغال کند.

 

 

 

انواع رک شبکه

تجهیزات رک شبکه را با توجه معیار قرار دادن ویژگی های گوناگون، در دو دسته کلی تقسیم بندی کنند. جالب است بدانید که اصلی ترین طبقه بندی رک شبکه با توجه به نوع نصب، ابعاد و اندازه آن می باشد و در دو دسته کلی آن  را ( دیواری و ایستاده) تقسیم بندی می کنند.

 

 

رک دیواری:

رک دیواری اولین رک های شبکه می باشد. رک دیواری در شبکه های خانگی و همچنین بخشی از شبکه کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت عقبی رک دیواری صفحه فلزی وجود دارد که از این طریق به دیوار وصل می شود.

رک دیواری در شبکه های خانگی و همچنین بخشی از شبکه کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. رک دیواری در اندازه 15، 12، 9، 6، 4 و 2 یونیت هستند و عمق این نوع رک ها 30، 40، 45 و 60 سانتی متر می باشد. بر روی رک دیواری می توان یونیت های 3 پورت، 4 فن و 4 پورت نصب کنید.در قسمت جلویی رک، درب فلزی یا شیشه ای وجود دارد. درب شیشه ای سبب می شود تا دید مناسبی به درون رک داشته باشید.

 

مزایای رک دیواری

اولین مزایای رک دیواری در قیاس با رک ایستاده این است که فضای کمتری را اشغال می کند. از آنجایی که این نوع رک ها بر روی دیوار نصب خواهند شد، فضایی را در کف اتاق یا روی میز اشغال نمی کنند. در مکان های که نمی توان از رک ایستاده استفاده کرد یا کمبود فضا  وجود دارد، رک های دیواری بسیار مناسب می باشند. البته ناگفته نماند که در فضاهایی که تجهیزات شبکه کمتر می باشد، رک دیواری مناسب ترین گزینه است. رک دیواری از استحکام بالایی برخوردار می باشد و بسیار ایمن است. مازاد بر اینها رک های دیواری به کاربر اجازه خواهند داد تا به راحتی به سرور دسترسی پیدا کنند. رک دیواری در قیاس با رک ایستاده مقرون به صرفه تر می باشد. این نوع رک را میتوان در سقف یا روی دیوار نصب کرد.

 

معایب رک دیواری

معایب رک دیواری عبارتند از: رک دیواری برای فضاهای کوچک مناسب می باشد برای مکان های که کمبود فضا دارند مناسب نیست، در جاهایی که تجهیزات شبکه زیاد وجود دارد، رک دیواری مناسب نمی باشد، معمولا تهویه رک دیواری از طریق منفذ و سوراخ ها انجام می گیرد، تجهیزات شبکه بر روی رک دیواری امنیت بالایی ندارند، در قیاس با رک ایستاده دسترسی چندان راحتی به امکانات و تجهیزات شبکه وجود ندارد، ماندگاری تجهیزات درون محفظه کمتر است و …

 

 

 

 

رک ایستاده

رک ایستاده در اندازه و ابعاد متفاوت و در عین حال بزرگی وجود دارد. این نوع رک برای مراکز و ارگان های بزرگ همچون بانک ها و … استفاده می شود. رک ایستاده جهت تجهیزات شبکه و نصب سرور استفاده می شود. کاربرد این نوع رک ها در دیتا سنترها و فضاهایی می باشند که تعداد تجهیزات سرور و شبکه فراوان است. این نوع رک بر روی زمین قرار دارد و دارای چرخ می باشد. در مواقعی که تجهیزات فراوانی داریم، رک ایستاده گزینه مناسبی است. عرض این نوع رک ها 19 اینچی می باشد و جهت نگهداری سرورهای رکمونت بسیار مناسب هستند. درب های رک دیواری ممکن است از جنس طلق پلاستیکی، فرم فلزی، شیشه یا تماما فلز باشد که بر روی آن حفره هایی وجود دارد و قابلیت جدا شدن را دارند و دارای تهویه هوا هستند.

 

مزایای رک ایستاده

یکی از مزایای رک ایستاده در قیاس با رک دیواری این است که بزرگتر می باشد و روی زمین قرار خواهد گرفت. معمولا رک ایستاده پایه ضد زلزله و چرخ دارد. بر روی رک ایستاده امکان نصب پاور ماژول با پورت زیاد و چهار فن وجود دارد.

یکی دیگر از مزایای رک ایستاده این است تجهیزات شبکه بر روی این رک ها امنیت بیشتری دارند.

عمق این نوع رک ها 60، 80 و 100 سانتی متر می باشد و تعداد یونیت های این نوع رک از  12 تا 47 متغیر است.. امکان نصب پاور ماژول با پورت فراوان حدود 8 تا 9 پورت و 1 تا 4 فن بر روی رک دیواری وجود دارد. قیمت رک ایستاده با توجه به ارتفاع و تعداد یونیت آن تعیین می شود.

برخی دیگر از مزایای رک ایستاده عبارتند از: به راحتی و بدون هیچ آسیبی به تجهیزات می توان آن را جابجا نمود، می توان خیلی سریع علت خرابی رک را مشخص و آن را تعمیر کرد، به علت قرار داشتن تجهیزات در یک محفظه بسیار محکم، ماندگاری تجهیزات بیشتر است، تجهیزات درون رک شبکه از نظم بیشتری برخوردارند، دسترسی راحت به تجهیزات و امکانات شبکه و …

 

 

بیشتر بخوانید : سوییچ شبکه

 

معایب رک ایستاده

برخی از معایب رک ایستاده عبارتند از: رک های ایستاده فضای بیشتری را اشغال می کنند و برای فضاهای کوچک گزینه مناسبی نمی باشند، در قسمت پشتی رک های ایستاده کابل، سیم و یونیت های فراوانی وجود دارند و همین موضوع موجب می شود تا سیم ها به هم ریختگی بیشتری داشته باشند، همانطور که در متن بالا به آن اشاره نمودیم تعداد پورت و یونیت های رک ایستاده بیشتر است، چنانچه تهویه مناسبی نداشته باشد ممکن است به تجهیزات شبکه آسیب های جدی وارد شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش پودسان در کمترین زمان پاسخگو هستند