به پـودسـان خـوش آمدید

راهنمای انتخاب و نصب کابل شبکه فیبر نوری برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ

فهرست مطالب

کابل شبکه فیبر نوری

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که در انتخاب یا نصب کابل شبکه فیبر نوری به مشکل برخورده اید، این راهنما حسابی به کارتان می آید. شاید تصمیم گیری برای خرید یک کابل معمولی، بسیار ساده و استفاده از آن بسیار بی دردسر باشد. اما حقیقتا خرید و نصب کابل شبکه فیبر نوری نکات و آداب خاصی دارد که چشمپوشی از آن ها شما و شبکه تان را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین توصیه می شود که این راهنمای جامع و کاربردی را به هیچ قیمتی از دست نداده و بدین ترتیب؛ با راه و چاه انتخاب و نصب کابل شبکه فیبر نوری آشنا شوید!

 

 

 

آشنایی مختصر و مفید با کابل شبکه فیبر نوری

کابل شبکه فیبر نوری که استفاده از آن در شبکه های امروزی به طور قابل توجهی گسترش یافته، رشته ای باریک و شفاف از جنس پلاستیک یا شیشه است. شاید عجیب به نظر برسد، اما حقیقت این است که این رشته نازک می‌تواند اطلاعات را به وسیله نور و با سرعتی باورنکردنی از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهد. آنچه موجب تمایز این کابل های کاربردی از کابل های معمولی شده، توانایی انتقال بالا، سرعت اعجاب انگیز و عدم تاخیر در ارسال داده ها است. تمام این مزایا دست به دست هم داده و برتری کابل های فیبر نوری بر کابل های مسی را به اثبات رسانده اند!

 

 

 

راهنمای انتخاب کابل شبکه فیبر نوری

 

سینگل مد یا مالتی مد بودن کابل شبکه فیبر نوری

رعایت یک سری نکات در هنگام انتخاب و خرید کابل شبکه فیبر نوری، موفقیت شما در خرید این دسته از تجهیزات پرکاربرد را تضمین می کند. یکی از مهم ترین نکاتی که توجه به آن در هنگام انتخاب کابل شبکه فیبر نوری الزامی است، سینگل مد و مالتی مد بودن این محصول می باشد.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که کابل های فیبر نوری را در حالت کلی به دو نوع سینگل مد (تک حالته) و مالتی مد (چند حالته) تقسیم بندی می کنند. کابل های تک حالته که از هسته ای به قطر 9 میکرومتر برخوردار هستند، به منظور ارسال و دریافت داده ها از فناوری انتقال لیزر استفاده می کنند. این دسته از کابل ها قادرند سیگنال ها را تا کیلومترها دورتر حمل نموده و به مقصد منتقل نمایند. به کارگیری فناوری لیزر در فرآیند انتقال داده توسط این کابل ها مصرف انرژی را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. اما با این حال نمی توان از تاثیر به سزای آن ها در دقیق بودن فرآیند انتقال چشم پوشی کرد.

استفاده از کابل شبکه فیبر نوری سینگل مد ضمن فراهم سازی دسترسی ساده و بی دردسر به سرویس در هر نقطه، جداسازی سرویس را بدون احتیاج به انجام هیچ گونه فرآیندی در بخش اکتیو امکان پذیر می سازد. اگر قصد دارید کابل خریداری شده را در شبکه های محلی، شبکه های Campus و دیتاسنترهای پر ظرفیت مورد استفاده قرار دهید، کابل شبکه فیبر نوری سینگل مد بهترین گزینه ای است که پیش رو دارید!

کابل شبکه فیبر نوری مالتی مد کابلی چند حالته است که زمینه حرکت پرتوهای متعدد سیگنال در امتداد داخل هسته را فراهم می سازد. گفتنی است که قطر هسته این کابل 50 میکرومتر می باشد.

 

 

Indoor یا Outdoor بودن کابل شبکه فیبر نوری

یکی دیگر از مهم ترین پارامترهایی که انتخاب و نصب کابل شبکه فیبر نوری را تحت تاثیر قرار می دهد، شرایط محیطی محل نصب و قرارگیری این محصول است. بر این اساس کابل های فیبر نوری را به دو دسته Indoor و Outdoor تقسیم بندی می کنند. هر یک از سیم های مذکور از ساختارهای محافظتی خاصی برخوردار بوده و در شرایط دشوار عملکرد متفاوتی را از خود به نمایش می گذارند. برای مثال به هیچ عنوان توصیه نمی شود که کابل های Outdoor را در محیط های داخلی مورد استفاده قرار دهید.

مهم ترین ویژگی ای که موجب ایجاد تمایز میان کابل های داخلی و خارجی شده، مسدود سازی نفوذ آب است. پیداست که هر مجرا یا کانالی در معرض خطر رویارویی با شرایط رطوبتی دشوار قرار دارد. از همین رو انتخاب و نصب کابل شبکه فیبر نوری باید به گونه ای صورت بپذیرد که شبکه دچار اختلال و مشکل نگردد. بهترین کار استفاده از کابل های Indoor در فضاهای داخلی و به کارگیری کابل های Outdoor در محیط های بیرونی است.

 

 

 

روکش کابل

آنچه موجب استحکام، یکپارچگی و محافظت از تارهای فیبر نوری موجود در ساختار کابل فیبر نوری شبکه می شود، روکش آن است. بسیاری از کابل های موجود در بازار دارای روکش PVC هستند. حقیقتا نمی توان مزایای استفاده از PVC به عنوان روکش کابل فیبر نوری شبکه را انکار کرد. اما متاسفانه این کابل ها می توانند در هنگام آتش سوزی برای سلامتی انسان خطراتی غیر قابل جبران بیافرینند. از همین رو توصیه می شود که کابل های دارای روکش PVC را تنها در محیط های بیرونی شبکه مورد استفاده قرار دهید.

کابل های دارای روکش پلنوم گزینه ای ایده آل برای استفاده در سقف ها و کف های کاذب هستند. اگر به دنبال یک کابل خوب برای استفاده در محیط های داخلی شبکه می گردید، کابل های Indoor با روکش LSZH/FRNC بهترین گزینه هایی هستند که پیش رو دارید!

 

 

استاندارد ساختار کابل فیبر نوری شبکه

گفتنی است که طبقه بندی ساختار کابل های شبکه فیبر نوری را بر اساس استاندارد IEC 60794-2-11 انجام می دهند. در صورتی که بتوانید این استاندارد را به خوبی بشناسید، گامی مهم در راستای انتخاب و نصب کابل شبکه فیبر نوری متناسب با پروژه تان برداشته اید!

به عنوان یکی از معتبرترین استانداردهای صنعت فیبر نوری می توان به استاندارد DIN EN IEC اشاره کرد. سرشناس ترین برندهای تولید کننده کابل شبکه فیبر نوری همواره در ساخت تولیدات خود از این استاندارد بهره می گیرند.

 

 

رنگ بندی کابل شبکه فیبر نوری

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کابل های فیبر نوری مختلف رنگ بندی های متنوعی دارند. به عنوان مثال رنگ روکش کابل های فیبر نوری سینگل مد زرد است. این در حالی است که کابل های فیبر نوری مالتی مد نارنجی رنگ هستند.

 

 

 

راهنمای نصب کابل شبکه فیبر نوری

حال که به کمک راهنمای انتخاب کابل فیبر نوری توانستید مناسب ترین کابل را انتخاب و خریداری نمایید، وقت آن فرا رسیده که به نصب این تجهیزات در شبکه بپردازید. نخست باید بدانید که کابل های فیبر نوری ماهیتی حساس و پیچیده دارند و همین موضوع کار نصب و راه اندازی آن ها را برای کاربران خانگی متوسط و بزرگ دشوار نموده است. اگر احساس می کنید از پسِ انجام این امر خطیر بر نمی آیید، حتما از نصاب های حرفه ای و آموزش دیده کمک بگیرید.

نصب کابل شبکه فیبر نوری مراحل متعدد و متنوعی دارد. در ادامه هر یک از این مراحل را معرفی و به اختصار مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

گام اول: برنامه ریزی برای نصب کابل شبکه فیبر نوری

پیش از این که استارت نصب کابل شبکه فیبر نوری را بزنید، نخست مطمئن شوید که امکان ارائه سرویس فیبر نوری توسط مخابرات منطقه شما میسر است. پس از حصول اطمینان از این موضوع، نزدیک ترین جعبه توزیع فیبر نوری را انتخاب و از همان جعبه تا خانه یا شرکتتان کابل کشی کنید. حال وقت آن فرا رسیده که یک ترمینال شبکه نوری را بر روی دیوار بیرونی منزل یا شرکتتان نصب نمایید.

 

گام دوم: طراحی شماتیک

برای نصب کابل شبکه فیبر نوری به یک نقشه دقیق نیاز دارید. کلیه ملزومات ارتباطی محیط مورد نظر را سنجیده و به تعیین مسیر کابل ها و ساخت و سازهای لازم به منظور استقرار آن ها در داخل دیوار، زیر زمین و… بپردازید.

 

 

گام سوم: محاسبه هزینه ها و خرید ملزومات مورد نیاز    

بی شک برای نصب و راه اندازی کابل شبکه فیبر نوری تجهیزات مختلفی نیاز دارید. تجهیزاتی همچون کابل فیبر نوری، مفصل ها، بست های کمربندی و…! در این مرحله می بایست هزینه خرید این سخت افزارها را تخمین زده و اقدام به آماده سازی آن ها نمایید. پیشنهاد ما به شما برای تجربه خریدی مقرون به صرفه و موفق، خرید از شرکت ارتباطات شبکه پودسان است. با پودسان بهترین ها را از آنِ خود کنید!

 

گام چهارم: نصب و راه اندازی

سخت ترین و پیچیده ترین مرحله نصب کابل شبکه فیبر نوری این مرحله است. در صورتی که در مراحل پیشین به درستی برنامه ریزی کرده و تجهیزات مورد نیاز را فراهم ساخته باشید، کار نصب برایتان راحت تر خواهد بود. در صورت تمایل می توانید کار نصب کابل شبکه فیبر نوری را به متخصصان شرکت ارتباطات شبکه پودسان بسپارید!

 

گام پنجم: تعیین طول کابل لازم

توجه داشته باشید که طول کابل مورد نیاز برای راه اندازی شبکه می بایست چند اینچ بلندتر از طول فضای مورد نیاز باشد. چرا؟!

زیرا موانع پیش بینی شده و پیش بینی نشده ای وجود دارند که نیاز به کابل را افزایش می دهند. ضمنا کابل های استفاده شده باید تا حدودی شل باشند. پس بیشتر بودن طول آن ها الزامی است!

 

گام ششم: تست

تست قسمت های ایجاد شده در حین راه اندازی شبکه الزامی می باشد. چرا که این کار تشخیص مشکلات و ناسازگاری ها را پیش از تکمیل شبکه ممکن می سازد. در صورتی که نقص ها پیش از اتمام کار کشف و رفع نشوند، در آینده مشکلات بزرگتری گریبانتان را خواهد گرفت!

 

گام هفتم: کابل کشی

در این مرحله می بایست کابل ها را به وسیله یک ریسمان یا بند در فضای مورد نظر اعم از دیوار، سقف و… بکشید. جلوگیری از برخورد کابل با موانع موجود در این فضاها از الزامات این مرحله به شمار می آید.

 

گام هشتم: نصب محافظ های کابل

در این مرحله از نصب کابل شبکه فیبر نوری باید نسبت به نصب محافظ کابل ها اقدام نمود. چرا که کابل های بی حفاظ موجود بر سطح زمین می توانند خطرات بسیاری را برای رفت و آمد کنندگان رقم بزنند.

 

گام نهم: پایان نصب و راه اندازی

حال که کلیه کابل ها را در مکان مناسب مستقر نموده اید، می توانید کامپیوترها و سایر دستگاه ها را به شبکه وصل کرده و روشن کنید. در صورتی که کاربران به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشند، می توانید نتیجه بگیرید که کار نصب کابل شبکه فیبر نوری را به درستی انجام داده اید!

 

 

 

برای انتخاب و نصب کابل شبکه فیبر نوری از مشاوران پودسان کمک بگیرید!

اگر برای انتخاب و خرید کابل شبکه فیبر نوری نیاز به راهنمایی دارید، مشاوران کاربلد و مجرب ما در شرکت تجهیزات شبکه ارتباطات شبکه پودسان با افتخار و احترام در خدمت شما هستند. پودسان؛ مشاور شما در راه اندازی یک شبکه تاپ!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش پودسان در کمترین زمان پاسخگو هستند